de vraag naar thema’s is literatuurvijandig…

Gelezen op http://www.timkrabbe.nl en 100 % mee eens :

Vraag [ aan Krabbé RV ] : Wat is volgens u het thema en de motieven van het boek Het Gouden Ei?
Antwoord: Natuurlijk heeft een boek thema’s, het heeft zelfs thema’s waarvan de schrijver zich bewust is, maar al zou ik willen, ik heb niets te zeggen over de thema’s die een lezer in mijn boek ziet.
De vraag naar thema’s is in wezen literatuurvijandig. Het zou als een Rohrschachtest moeten zijn, waarbij het er juist om gaat dat iedereen iets anders ziet, en niets wat je ziet ‘fout’ is. Nu is die inktvlek door toeval ontstaan en een boek niet, maar welke thema’s er in een boek terechtkomen is, bij een goed boek tenminste, nu juist ook een kwestie van toeval. Slechte schrijvers stoppen ze er zelf in, kunnen ze precies aanwijzen en tellen – goede schrijvers verzinnen een verhaal, vertellen dat zo goed mogelijk, en vertrouwen er op dat de thema’s vanzelf komen – soms tot hun eigen verbazing en blijdschap. Mijn devies is: ‘Ik heb met dit boek iets heel belangrijks gezegd, maar ik zou niet weten wat.’
Ik heb soms pas jaren nadat het boek af was, soms zelfs doordat anderen me er op wezen, nieuwe betekenissen in mijn boeken gezien.
Het moedwillig zoeken van thema’s in een boek, het gebiedend aanwijzen ervan, is verkeerd. Het is alsof je de karaktereigenschappen van een geliefde zou moeten opsommen, en bang zou moeten zijn dat je het fout had, of dat je er een paar vergat. En al waren de karaktereigenschappen in een geliefde, de thema’s in een boek aan te wijzen, waarom zou je? Er zijn er maar honderd. Of misschien ook maar drie. En er zijn oneindig veel verhalen. Wat je ook als karaktereigenschap aanwijst in je geliefde, een miljoen anderen hebben die ook. Maar zij is uniek!

2 gedachten over “de vraag naar thema’s is literatuurvijandig…

Geef een reactie

