De voorhuizen van Mieketieke, door B. van Houten

Van Boudewijn van Houten, trouw NRC-lezer (www.nrc.nl), mocht ik het volgende stuk ontvangen:

VOORHUIS

DE VOORHUIZEN VAN MIEKETIEKE

‘Mieketieke Opdenbrink heeft drie jaar lang foto’s gemaakt van Nederlandse woonhuizen en die vervolgens gecombineerd met hetgeen ze de ‘voorhuizen’ noemt. Het gaat daarbij in feite om de huizen die door de bewoners van de eerstgenoemde huizen tevoren zijn bewoond. Soms zijn dat kleinere huizen, soms zijn dat grotere en soms ook even grote. Maar altijd geeft deze confrontatie een schokkend beeld van de ontwikkelingsgang van onze samenleving. Stel je de drama’s voor die uit deze veranderingen zijn voortgekomen! Mieketieke Opdenbrink suggereert ze met grote kracht. Tot en met 31 juli in het Walcherens Volksmuseum te Eierkerke.’

Een stukje als het bovenstaande vind ik geregeld in mijn kwaliteitskrant. Zonder enige ironie. Uiteindelijk zijn de medewerkers van die krant ook allemaal van die Mieketiekes, mensen zonder hersens en zonder ontwikkeling, maar smachtend naar een plaatsje in cultureel Nederland, want dat betaalt zo goed. En als je maar met een lulpraatje komt, word je al gauw geaccepteerd. Naar mijn mening moeten dergelijke mensen gewoon terug naar de werkbank en het naaiatelier.

Boudewijn van Houten,
Cultuurwerker

Boudewijn van Houten, met op de achtergrond een soortement van kunst

7 gedachten over “De voorhuizen van Mieketieke, door B. van Houten

  1. Renzo

    Jawel, dat was een foutje van Boudewijn van Houten. Te snel op verzenden gedrukt, waarschijnlijk. Inmiddels hersteld, groet, Renzo

  2. Pedro

    Waarom denkt Olie toch dat ie altijd moet schreeuwen? Weet ie nou nog niet dat dat averechts werkt? En wat zit die Van Houten trouwens te mekkeren. Er verschijnen in de krant waarachtig wel ergernisverwekkender stukjes dan die met kunstgelul. Daartegen heeft Gerrit Komrij overigens in ik meen 1981 al de ultieme fillipica gehouden, in een Brandende Kwestie.

  3. Donald Olie.

    GEACHTE HEER ‘PEDRO’.
    U DENKT DAT IK SCHREEUW OMDAT IK IN HOOFDLETTERS SCHRIJF. DIT LIJKT LOGISCH, MAAR IS HET NIET, EEN SOORT VAN OPTISCH BEDROG.
    IK PRAAT JUIST HEEL ZACHTJES, SCHUW DAARBIJ
    DE NUANCE NIET EN LUISTER IMMMER GOED NAAR HETGEEN EEN ANDER TE BERDE BRENGT.
    IK SCHRIJF IN HOOFDLETTERS OMDAT MIJN OGEN NIET BEST MEER ZIJN EN IK ER WELLICHT TEN ONRECHTE VANUIT GA DAT ZO MIJN BERICHTEN VOOR ANDEREN BETER LEESBAAR ZIJN, TERWIJL IK ME NATUURLIJK DIEN TE REALISEREN DAT IK VOORNAMELIJK VOOR FRISSE, JONGE DERTIGERS SCHRIJF.

  4. talisha

    hi .Ik maak een verslag over een hartstocht ,boudewijn van h….maar ik kan geen gegevens vinden over hem.Ik won in Zuid Amerika en niemand kent hem …..help

Geef een reactie

