journalist: een mooi karakter is geen aanbeveling!

Uit een lezing van journalist Gerard van Westerloo:

“Journalisten kunnen slecht tegen kritiek. Dat komt natuurlijk omdat ze, als ze een stuk schrijven,
altijd het laatste woord hebben. Dat is ons vak en dat maakt
ons tot niet zo erg aangename mensen. Als iemand mij naar
de gewenste persoonlijkheidsstructuur van een journalist
vraagt, antwoord ik maar waarheid: een mooi karakter is geen
aanbeveling.
Ja, we maken fouten, rekent u daar maar op. Het hoeft niet
zo erg te zijn als vroeger toen Het Vrije Volk nog een getrapt
editiesysteem had en de redacteur Ooststellingerwerf op
een drukbezochte partijbijeenkomst tien aanwezigen telde,
waarvan de proviniciale redacteur voor de provinciale editie
100 aanwezigen maakte, want een nul extra, dat kon altijd nog
per ongeluk of een zetfout zijn. Waarna de landelijke redacteur
in Amsterdam er, op grond van dezelfde overweging, 1000 van
maakte.
Zeker, we maken fouten en we maken zelfs veel fouten. En ik geef
onmiddellijk toe: we zijn er niet goed en ruimhartig in om die te
erkennen, laat staan te verbeteren.”

zie verder: http://www.beeldvorming.net/G_Westerloo.pdf

5 gedachten over “journalist: een mooi karakter is geen aanbeveling!

  1. renzo

    Laat ik eens de aftrap nemen:

    Ik kan meestal niet zo goed tegen kritiek, in dat opzicht ben ik een echte journalist…

    Aan de andere kant: als ik iemand als autoriteit zie, kan ik veel hebben, bijv. als hardlooptrainster Joke Hoed een opmerking maakt over mijn lopen, dan neem ik die onmiddellijk serieus

    Nou, onder de bezoekers van deze site zitten veel journalisten en bekenden/vrienden van journalisten, dus kom maar op met commentaar! Groet, Renzo

  2. Ernst Rxc3xb6seler

    Kritiek krijgen is soms best goed. Als je alleen maar goede berichten krijgt over wat je doet leer je niet zoveel. Als iemand opmerkingen heeft kun je daar iets van leren, tenzij je natuurlijk ervan overtuigd bent dat je iets heel goed gedaan hebt. Je moet openstaan voor de mening van anderen. Als je naar kritiek luistert doe je het de volgende keer misschien anders.

  3. Liesbeth Koenen

    IJver, moed, zorgvuldigheid, doorzettingsvermogen, compassie. Volgens mij allemaal prachtige karaktereigenschappen, die sinds mensenheugenis voor schitterend en zinvol journalistiek werk zorgen.

    Wat zijn daarentegen de grootste vijanden van fatsoenlijke, betrouwbare journalistiek? Scoringsdrift, vooringenomenheid en luiheid. Kwalijke eigenschappen, ruim gezaaid onder journalisten, dikwijls in combinatie.
    Veel ‘niet tegen kritiek kunnen’ is gewoon betrapt worden. Op luiheid, onzorgvuldigheid, vooringenomenheid. Vindt niemand leuk. Gebeurt journalisten veel en veel te weinig.

    Lang leve de ingezondenbrievenschrijver dus, want die bewaakt de bewakers tenminste nog een beetje. Ik heb zelf een heilig ontzag voor ze. Mijn angst een reactie te krijgen waarvan ik moet zeggen ‘oh, mijn god, je hebt he-le-maal gelijk, ik heb er niks van gesnapt’ laat mij veel meer op- en uitzoeken dan ik van nature geneigd ben.

    Nare kritiek is ook deze: zitten worstelen met een stuk, maar beter dan dit wil het niet worden, en nou moet het ook maar eens af zijn. En dan horen dat het niet goed is, niet goed in mekaar zit, niet goed te volgen is, zoals ik eigenlijk wel wist. Aj. Maar een goeie redacteur kan je dan ook redden, door net die paar aanwijzingen te geven waardoor je het ineens wxc3xa9l ziet. Je haat hem, maar kunt ook niet anders dan ‘m waarderen.

    Niet te verstouwen: kritiek die beside the point is, of doorneuzelt over een of twee kleinigheidjes, waarbij het zicht op het geheel helemaal verdwijnt.

  4. pvdeijk

    ik maak (nu pas) kennis met je weblog. (te) veel leuke dingen om te lezen. mijn aandacht werd uiteraard getrokken door de karakterbeschrijving van de journalist door v. westerloo. succes (en ik zal je een aanbieding van schaakboeken doorgeven)
    gr piet

Geef een reactie

