Flitsdaten

door Renzo Verwer

Flitsdaten is ontstaan in kringen van Joodse jongeren in Los Angeles. Ze waren teleurgesteld na een date met één persoon: ze waren snel uitgekeken, of de date voldeed niet aan de verwachtingen. In plaats van iets te doen aan die snelle oordelen of aan die verwachtingen, bedacht een rabbijn in 1999 een andere oplossing: een soort voorafspraakjes maken. Zo kwamen er flitsdate-avonden met drieminutengesprekjes waar de drukbezette happy single een geschikte partner kan vinden.

Het werkt zo: er zijn evenveel mannen als vrouwen. De vrouwen zitten elk aan hun eigen tafeltje, de mannen rouleren. Ze maken drie minuten lang kennis. Zoenen zou mogelijk heel handig zijn als test, maar ze gaan praten. Wanneer de deelnemers hun gesprekspartner nog eens willen zien vullen ze na afloop van de drieminuten-date op een kaart een ‘ja’ in, anders een ‘nee’. Na afloop worden de kaarten ingenomen. De organisatie kijkt een dag later of er wederzijdse ‘ja’s’ zijn gevallen. Binnen 48 uur krijgt iedere deelnemer per mail te horen of er matches waren. In dat geval ontvangt men elkaars naam, e-mailadres en telefoonnummer en kan men eventueel afspreken.

Enkele jaren terug bezocht ik een flitsdate-avond in Amsterdam. Ik had geen zin om mee te doen; ik was te bang voor de keuringsdienst. Mijn ervaring is dat ik meer dan een paar minuten nodig heb om indruk op een vrouw te maken. Ik steunde een deelnemende vriend en deed verslag:

Caé-restaurant Amsterdam, een maandagavond in januari 2005.

‘Ik schaam me dood’, zegt journaliste Sheila aan het begin van de avond, als ik nog wat onwennig rondloop. ‘Straks wordt er omgeroepen: willen de flitsdaters zich naar hun plekken begeven?’

‘Ik woon hier in de buurt’, zegt ontwerper André (31). ‘Ik hoop niet dat ik bekenden tegenkom.’

Over eventuele vervolgafspraakjes hoor ik aan het begin van de avond niemand. De circa vijftig deelnemers – de helft man, de helft vrouw, allen eind twintig of in de dertig – hebben 29,50 euro betaald voor deze avond. Ze zeggen dat ze vooral voor de ‘fun’ meedoen, voor de gezelligheid en uit nieuwsgierigheid. ‘Wij zijn echt niet desperate op zoek’, zegt de 29-jarige Stella, die hier met drie vriendinnen is. ‘Het begon als grap, we hebben ons opgegeven toen we dronken waren.’

Barkeeper Teun (begin twintig) die de deelnemers bedient, gelooft er niets van: ‘Als het voor de grap is, waarom doen ze dan mee? Dan kun je ook gewoon naar de kroeg gaan.’ Ook Sheila (28) doet mee voor de gein, maar erkent wel: ‘Ja, misschien zit er toch wat bij. Ik heb geen zin om drie keer per week tot vier uur ’s nachts uit te gaan, dit is efficiënter’.

Ze zit in een hoekje van het grote restaurant, samen met Jantien (35) en Mirna (28). Ze lijken zich te hebben voorgenomen zoveel mogelijk mannen af te zeiken. Drie vrouwen op oorlogspad: ‘Wat een hoop IT-nerds!’, ‘Wat een belachelijk shirt’.

De mannen in kwestie staan aan de bar. Veel lichtblauwe overhemden, wat gebrilde, kalende hoofden, je zou inderdaad bij sommigen een IT-achtergrond vermoeden. De vrouwen zijn meer uiteenlopend gekleed. Veel rokken, weinig decolletés. Hoogopgeleide dertigers zijn het vooral, en ook een 41-jarige vrouw, type lerares, die geen zin heeft om volgende week in een groep met veertigers en vijftigers te flitsdaten.

De gevreesde omroepstem blijft uit, de deelnemers worden door enkele medewerkers van de organisatie discreet naar hun plaats geroepen. Op een afstandje ziet het eruit als een clubje projectmedewerkers dat zich in groepjes van twee heeft afgesplitst om te gaan brainstormen.

Na acht dates is de eerste pauze en komen de deelnemers naar de bar. Blije, opgeluchte gezichten: flitsdaten is minder eng dan gedacht. ‘Dit is lachen’, zegt een man met bril -inderdaad het type van de IT-nerd, maar wel met veel humor- bij de urinoirs op de heren-wc. ‘Ik vul gewoon bij iedereen ‘ja’ in en dan zien we wel wat het wordt. Nee, dat doen de vrouwen niet. Benieuwd wie er bij mij ‘ja’ aankruist.’

Na de pauze gaat de jacht op de ja-kruisjes verder en begint het nerveuze gebabbel aan de tafels weer, totdat de spreekstalmeester de volgende ronde omroept. Er is meer onrust in de groep, soms is een deelneemster even weg, zoals Sheila, die besluit te gaan bellen aan de bar.

Om circa half elf heeft elke vrouw met elke man gesproken en wordt in de rest van het café nagepraat. Over Sheila wordt na afloop door man en vrouw geklaagd: dat ze voortdurend bleef roken en zelfs bellen tijdens dates. ‘Onbeschoft’ is de conclusie. Miranda, die voortdurend lacht: ‘Ik heb bij een man ‘ja’ ingevuld die me vertelde dat hij niet op reis ging, omdat dat niet kon vanwege zijn medicijngebruik. Vond ik wel dapper, ik was benieuwd.’ Stella (ook eenmaal ‘ja’): ‘Zijn mannen echt minder kritisch? Nu ja, ze moeten ook jagen.’Ze blijft het raadselachtig vinden.

De vrouwen hebben in de meeste gevallen amper twee kruisjes gezet, de mannen zijn toleranter. André bijvoorbeeld zei acht keer ja, hij zit daarmee bij de mannen aan de onderkant. Na een biertje gaat Stella helemaal los: ‘Ik zie hier echt een paar meiden waarvan ik denk: jij? Jij hebt dit toch helemaal niet nodig? Heel raar eigenlijk dat je gelijk zo begint te oordelen. Want dat zullen sommigen van mij ook vinden. En ik weet dat ik hier voor de gein zit en die meiden zijn waarschijnlijk ook niet zo serieus. Ik had trouwens niet verwacht dat sommige mannen zo saai zijn dat ik me zelfs in die drie minuten al verveelde.’

‘Je zou er spontaan lesbisch van worden’, vindt Mieke (35). ‘De mannen zijn zo erg. Allemaal nerds! En ik wist het vooraf!’ Mieke en Stella zeggen nooit meer te gaan flitsdaten.

Sheila zit aan de bar nog na te klagen tegen barkeeper Teun die een luisterend oor biedt. Waarschijnlijk vindt ze hem de leukste man van de avond. Langzaam wordt het café leger. Maarten (33) is de dapperste en vraagt telefoonnummers aan enkele vrouwen. Er gaat het gerucht dat een man en vrouw samen het pand verlieten. Op weg naar hetzelfde huis? Stella stelt mij nog wat lastige vragen over de ideale avond
met de ideale vrouw en gaat dan ook naar huis. Tegelijk met haar vriendinnen.
Aan het einde van de avond blijven de heren over. Zoals altijd in de kroeg. Twee dagen later is de grote dag en worden de matches rondgestuurd. En als mensen elkaar dan besluiten te ontmoeten, zullen ze nog steeds moeite moeten doen en zich in elkaar verdiepen. Een date kan altijd nog teleurstellen, voorselectie of niet.

Hoeveel mensen elkaar deze avond gevonden hebben, weet ik niet. Stella had één match, heeft nog een keer afgesproken, maar de man in kwestie was vervelend vertelde ze me een paar maanden later.

www.cradam.nl

www.flitsdate.nl

78 gedachten over “Flitsdaten

  1. Karin

    Hxc3xa9 Renzo,

    Take it easy, man! Wie is hier nou star? Iemand kan toch gewoon een andere mening hebben dan jij!? Het lijkt er nu haast op dat je iemands enthousiasme over iets niet gunt.

  2. Donald Olie.

    IK HAD OOIT EEN ‘BLINDDATE’ MET EEN DAME. WE SPRAKEN AF IN HET CAFE EN HET LEEK ALLEMAAL GEWELDIG TE GAAN. LEUK, FRIS EN SPONTAAN EN VOORAL METEEN BEREID OM NOG EVEN EEN DRANKJE TE NEMEN IN MIJN FLATJE. TOEN ZE GING STAAN CONSTATEERDE IK DAT HAAR ENE BEEN ZEKER TWINTIG CENTIMETER KORTER WAS DAN HET ANDERE. ZE BEMERKTE MIJN TWIJFEL EN SPRAK ENIGZINS ACHTERDOCHTIG: ‘IS ER SOMS IETS?!’ GEHEEEL NAAR WAARGEID STAMELDE IK:’ WELNEE; ALS IK ER MAAR ZEKER VAN KAN ZIJN DAT HET HIER BIJ BLIJFT!’

  3. Sheila

    Jeetje Renzo, heette die vrouw echt Sheila? Zucht, blij dat ze rookte en 28 blijkt te zijn, straks denken mensen nog dat je’t over mij had! Raagh!! Zie je binnenkort, grt!

  4. renzo

    Nee , ik heb haar een andere naam gegeven, ik vond de naam sheila wel passen bij haar. Er zijn toch meer mensen die zo heten? Je vestigt nu zelf de aandacht op je, hihi! CU R.

  5. bien

    alle respect voor de mensen die de moed hebben om mee te doen aan flitsdaten, zich inschrijven bij internetsites voor singles, … kortom, die zich vol enthousiasme in de strijd gooien. Ik mis er alleszins het lef voor. Het klinkt mij dan ook het allemaal nogal artificieel in de oren. Iemand ontmoeten en al weten dat een relatie op de achtergrond meespeelt, het legt zoveel druk op die ontmoetingen. Ben ik nou echt zo old fasion als ik nog een beetje geloof in gewoon mensen ontmoeten, gesprekken aangaan en wie weet, springt de vonk een keertje over?

  6. marina

    Relatie kan bij elke ontmoeting, ook die in het wild, meespelen hoor! Met een datingsite zorg je ervoor dat de kansen op een rela toenemen, en dat is wat singles toch willen… artificieel? ach om een baan te zoeken doe je toch ook moeite, waarom niemand dat nou eens artificieel. Nee, de liefde die moet je overkomen, vindt men.

    Juist en zovelen maar eenzaam zijn… ik kom erachter dat het alleen-zijn door velen op trieste wijze gecultiveerd wordt..

  7. Dennis

    Nu ik mijn opmerkingen zo terug lees, onstaat bij mij het vermoeden dat ik lichtelijk benipt was toen ik dit allemaal opschreef 😉 Met risico’s bedoelde ik vooral de kansen dat een ontmoeting niet tot het gewenst resultaat leidt. Dat indachtig kwam ik op de term ‘breed inzetten’. Dus niet alleen die advertenties in de verschillende dagbladen, maar ook meedoen aan flitsdaten, je inschrijven op alle denkbare relatiesites, ’s avonds de kroegen frequenteren en overdag op straat je ogen goed de kost geven. Overigens denk ik serieus dat internetdaten ontzettend handig en effectief kan zijn. Beide partijen zijn immers opzoek naar hetzelfde, althans daarover bestaat in ieder geval min of meer duidelijkheid. In het wild daarentegen moet je maar afwachten of de wederpartij wel gediend is van de gemaakte avances. Wat een leven ook!

  8. Donald Olie.

    Mevrouw Ida, doe het niet! En zeg later nu niet dat ik u niet heb gewaarschuwd. Meerdere dames hebben zich laten misleiden door dat brave uiterlijk van die man.
    Maar het is, zoals ik al eerder zei een beest, ‘the son of satan’. De antichrist, zeg maar. Bij hem vergeleken is Dutroux een ondeugend ventje! 8)

  9. Donald Olie.

    Nou, inmiddels is het zondag 0.31 u. Als je dit leest heeft ie je laten leven en laten gaan. Meestal vermoordt hij zijn slachtoffers, maar af en toe sluit hij ze in zijn kelder op om ze te pas en te onpas te onderwerpen aan zijn perversiteiten. 😕

  10. Donald Olie.

    Nee maar, oude pisbakkennicht, leef je nog?!
    laten we snel iets afspreken!
    mijn nummer is 06-53548842.

    Karel, tot gauw!

    groet, Donald. 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀

  11. Karel

    Donald,
    2009, zien we elkaar nog eens? Of in Amstelrust.
    Woon perfect in Groede en heb een historisch druckerytje voor de fun.
    See you
    Vriend Karel

Geef een reactie

